Lista

Publicerat: 2010-08-10 12:01:31

Hittade denna lista inne hos Linda och tog mig friheten att tjyva den=)

När fick du reda på att du var gravid?
Oj, har inte riktigt koll på det datumet.
Blev det en chock? Absolut inte, men vi blev lite förvånade att det gick så fort sedan vi väl försökt:)
Hur gammal var du? 34
Hade du mycket halsbränna? Inte någon gång.
Spydde du mycket? Spydde aldrig men mådde illa de första 14 veckorna, och speciellt under vår Thailandsresa.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Ingen favoriträtt, men jag kan inte längre äta thaimat och inte heller känna lukten av det...urk.
Hade du mycket foglossning? Endast om jag var ute och promenerade mycket men jag försökte hålla mig borta från det, bodde istället på min cykel ända fram till slutet:)
Hade du sammandragningar? Endast när jag "ansträngde" mig, magen drog ihop sig men inget som gjorde ont.
Ditt sf mått som störst? 36 tror jag
Har du fått bristningar? Inte en enda. 
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag var nästan helt bombsäker på att det skulle bli en liten gosse, en kopia av sin far. Jag inredde barnrummet i ljusblått men ut tittade en liten tösabit:)
Vad hoppades du på? Hoppades innerligt att vår lilla krabba slulle vara frisk och kry. 
Hade du mycket vätska i kroppen? Inte alls faktiskt, trots en helvetisk värme vissa dagar. Jag som annars har lätt för att samla på mig vätska.
Hur mycket gick du upp i vikt? 13 kilo
Hur ser du på graviditeten idag? Jag hade en otroligt lätt och smidig graviditet, jag som älskar att träna och hålla igång kunde göra det ända fram tills att jag gick på övertid och drog på mig feber och grejer. Det var bara de sista 11 dagarna jag gick över som var riktigt kämpiga.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag hoppades på att vår lilla klimp skulle titta ut lite tidigare men ack så jag bedrog mig. Annars ville jag väl att det skulle gå snabbt och utan komplikationer.
Gick du över tiden? 11 långa dagar 
När började din förlossning? Någon gång runt lunchtid anade jag att slemproppen hade gått, vid femtiden började jag känna en tryckande känsla nedåt...lite bajsnödig sådär:) Vid 21-tiden förstod jag att jag hade fått värkar med 7 minuters mellanrum, även om de inte gjorde så fasligt ont. Vid midnatt var värkarna kämpigare och med 5 minuters mellanrum. Klockan 02.45 gick sedan vattnet...det var som en balong som sprack och oj vad förvånad jag blev där jag stod och höll mig i ett bord:) Efter det kom en värk där det kändes som att klimpen i magen skulle komma ut vilken sekund som helst så då bestämde jag mig för att vi måste in till BB på studs.
Hur lång tid tog det? Från det jag kallar för första värk tog det ca 9 timmar, väl inne på förlossningen var hon ute på 2 timmar:)
Hur mycket var du öppen när ni kom in? Helt öppen, 10 cm.
Vad tyckte du var jobbigast? De två-tre sista värkarna innan hon var ute. Gjorde inte så ont men det var en väldigt obehaglig känsla då det tryckte på nedåt så in i norden. Tror jag krystade lite lätt två gånger annars gick det av sig självt. 
Var du rädd för något? Inte så mycket innan men jag ogillar sjukhus så väl därinne var jag lite skraj inför vad som väntade.
Grät du? Faktiskt inga tårar, jag blev bara så paff när hon kom ut så fort. Tårarna stod Dalias pappa för:)
Skrek du? Jag skrek lite under värkarna i slutskedet. 
Tog du nått smärtstillande?
Endast lustgas, något annat hann jag inte få.
Blev du sydd? Ja, hur mycket vet jag dock inte.
Dragen med sugklocka? Nej.
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag och Martin. Vid sista värken ringde Martin på klockan och in kom en undersköterska som vart väldigt överrumplad då Dalia tittade ut sekunden efter att hon kommit in.
Hade du någon nära med dig? Martin...tack för allt lugn och stöd du gav mig. Även om du bara hann vara med om 3 timmar av förlossningen;)
Hur stor var bebisen? 3700 gram och 51 cm lång
Blev det en pojke eller flicka? flicka
Vad fick hon heta? Dalia eller Dahlia. Vi är än så länge osäkra på stavningen.
Hur ser du på förlossningen idag? En otroligt häftig upplevelse som jag är så glad över att jag fått chansen att vara med om!
Var allting värt det?
Oh Ja!
Ammar du?
Ja, men än så länge har det inte kommit igång fullt ut.
Hur gammal är bebisen nu? 5 dagar. 
När kommer nästa barn?
Ska det bli en till så får vi nog inte vänta allt för länge=)

Kommentarer:
Anonym

Skratt!...kul lásning lotta:-)

2010-08-10 @ 13:30:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback